تارنمای رسمی حمید هنرجو

دکترین مهدویت ، پژوهشگر ، مولف ، روزنامه نگار و فعال مدنی-سیاسی

تارنمای رسمی حمید هنرجو

دکترین مهدویت ، پژوهشگر ، مولف ، روزنامه نگار و فعال مدنی-سیاسی

از موضوع گسست نسلی نباید ترسید، بایستی با نسل ها باید با زبان خودشان گفتگو کرد... 

هگمتانه- سرویس فرهنگی، اعظم مهری: درس گفتارهای حمید هنرجو به عنوان کتابی کاربردی برای نسل
جوان در حوزه اخلاق و فلسفه اسلامی به زودی منتشر می‌شود.

حمید هنرجو، شاعر، پژوهشگر فرهنگی، اجتماعی و مدرس دانشگاه متولد سال 1352 و اهل ملایر است که چندین سال است در تهران اقامت دارد. وی دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و دارنده «دکترین مهدویت» و درجه هنری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعطایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از سایر فعالیت‌های او می‌توان به سردبیری و نویسندگی برنامه‌های رادیویی، مسؤولیت‌های رسانه‌ای، مدیریت‌های فرهنگی و... اشاره کرد. هنرجو در حال حاضر دبیر کلی جمعیت فرهنگی- اجتماعی «صبح ملایر» را بر عهده دارد و به انجام خدمات عام‌المنفعه با همکاری جوانان ملایری می‌پردازد.
از میان آثار او «نماز هواپیما» در سال 79 به عنوان کتاب سال شناخته شد، «کوچه فرشته‌ها» نیز از جمله آثار اوست که در سال 87 به عنوان کتاب سال دفاع مقدس معرفی شد. وی همچنین دریافت جوایز بین‌المللی ادبی را در کارنامه خود دارد.
در سال 89 به خاطر خلق آثار ادبی کودک و نوجوان با موضوع انتظار و مهدویت، از سوی حوزه علمیه قم به حمید هنرجو دکترین مهدویت اهدا شد.
گروه فرهنگ و ادب روزنامه هگمتانه در نگاهی به آثار مکتوب این شاعر و نویسنده همدانی با وی به گفتگو نشسته است.

*آقای هنرجو تاکنون چند اثر از شما به چاپ رسیده و آثار شما در چه گروه‌های سنی است؟

 تاکنون بیش از 90 اثر منتشر کرده‌ام و تعداد آثارم به مرز 100 می‌رسد. من برای همه گروه‌های سنی شعر گفته و قلم زده‌ام و در هر دو حوزه نثر و نظم آثار ادبی داشته‌ام.
60 درصد از آثار تولیدی من برای کودکان و نوجوانان است که برخی از آنها در کتاب‌های درسی نیز به چاپ رسیده است. مثلاً در کتاب دینی سوم ابتدایی و کتاب آیین نگارش سوم راهنمایی از اشعارم به چاپ رسیده است.
بسیاری از کارهایم در کتاب‌های سال دفاع مقدس و کتاب‌های سال جمهوری اسلامی منتشر شده و در جشنواره‌های آموزشی و دینی جایزه گرفته است.

*تعدادی از آثار ادبی خود در حوزه بزرگسال را معرفی کنید.
منتخب اشعارم به نام «دست تنهاییم را بگیر» و منتخب نثرهای ادبی من با عنوان «گوشه دنج کلمات» دو اثر از آثارم در حوزه بزرگسال است که توسط انتشارات تکا (توسعه کتاب ایران) به چاپ رسیده است. کتاب «زنگ دلتنگی» نیز از دیگر آثارم در حوزه بزرگسال است که توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.
داستان بلند «عروس حباب‌ها» نیز از جمله آثارم است که به چاپ دوم و سوم هم رسید.
اثری پژوهشی نیز به نام سید شاعران انقلاب دارم که درباره شعر و اندیشه سیدحسن حسینی شاعر معاصر است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
آخرین کتابی که به چاپ رسانده‌ام، «خواهرانه در توفان» نام دارد که در آن به شعر و اندیشه سپیده کاشانی پرداخته‌ام. البته بیش از این موضوع قصدم پرداختن به نقش بانوان مسلمان در فرهنگ‌سازی است.
طی سال‌ها فعالیت فرهنگی و ادبی، مقالاتی نیز در روزنامه‌های کشور منتشر کرده‌ام. مقالاتی با موضوعات اجتماعی- سیاسی و فرهنگی و ادبی که قصد دارم آنها را در مجموعه‌ای به چاپ برسانم.

*خبرهایی از چاپ کتاب جدید شما به گوش می‌رسد. لطفاً درباره کتاب درس گفتارهای حمید هنرجو برای خوانندگان توضیح دهید؛ اثری که به نظر می‌رسد برای جوانان امروز، کتابی کاربردی و قابل لمس باشد.
به نظر من یک شاعر لزومی ندارد در وادی شعر گیر کند، اگر چه شعر وادی بزرگ و مقدسی است ولی یک شاعر می‌تواند در محیط‌های مختلف علمی و میدانی نیز فعال باشد.
کتاب درس گفتارها مجموعه‌ای است از 17 جلسه از گفتارهای من در یکی از کلاس‌های درسی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان داشته‌ام. این کتاب توسط دانشجوهای من جمع‌آوری شده است و به زودی منتشر می‌شود.
درس گفتارهای حمید هنرجو کتابی است با موضوعاتی در حوزه اخلاق و فلسفه که انتشارات تجلی مهر آن را به چاپ می‌رساند. حرکت دانشجوهای من برای جمع‌آوری و چاپ این کتاب کاملاً خودجوش است و من تا وقتی که مطالب جمع‌آوری، ضبط، پیاده و ویرایش شده بود هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتم. حتی از تعهدات دانشجویانم با ناشر نیز بی‌خبرم.

*چه احساسی نسبت به این حرکت دانشجوهای خود دارید؟ به نظر شما چه عاملی باعث برقراری چنین ارتباطی بین نسل‌های مختلف می‌شود؟
از موضوع گسست نسلی نباید ترسید. گسست نسلی بیشتر مربوط به محتواست و به روز نبودن افراد، نه اینکه با گروهی هم نسل نباشی و تفاوت سنی داشته باشی.
من حدود 42 سال دارم و تقریباً 20 سال با دانشجوهای خودم اختلاف سنی دارم اما آنها احساس کردند حرف‌های من به دردشان می‌خورد و ارتباطی که حرف‌هایم با آنها برقرار کرده بود باعث شد نگاهشان به کلاس درس از سر تکلیف نباشد.

*به نظر شما کلاس درس و گفتارهای حمید هنرجو چه ویژگی‌هایی دارد که منجر به جمع‌آوری و چاپ این کتاب شده است و چنین کتابی تا چه حد می‌تواند برای نسل جوان جامعه ما کاربردی و قابل درک باشد؟
من قبل از اینکه در کلاس حاضر شوم، مطالعات دقیق و عمیقی در کتاب‌های مختلف داشتم. به ویژه در کتاب شاخص مسلمانان، قرآن کریم. درک عمقی و دقیق ترجمه‌های قرآن و لمس و فهم آیات شریفه این کتاب مقدس در این خصوص و برای هدایت کلاس‌هایم خیلی به من کمک کرد.
همچنین مطالعه نهج‌البلاغه که بعد از قرآن، رتبه بسیار بالایی در حوزه اندیشه دینی و انسانی دارد و یکی از معجزات در حوزه معارف ما شیعیان محسوب می‌شود.
ویژگی دیگری که در کلاس‌های درس من وجود دارد، رابطه دوستانه‌ای است که من با دانشجوهایم برقرار می‌کنم و قبل از اینکه حرف‌های آنها را نشنوم در کلاس شروع به صحبت نمی‌کنم. همیشه سعی می‌کنم اول گوش باشم و چشم و بعد زبان. گاهی اوقات کلاس‌هایمان آنقدر طولانی می‌شد که به خارج از ساعات درسی دانشگاه کشیده می‌شد و مجبور می‌شدیم کلاس را تعطیل کنیم.
همچنین من در نوع گفتار خود از جوهره هنر و ادبیات بهره می‌گیرم و همیشه سعی می‌کنم از نمودهای ادبی و هنری در حرف‌هایم با دانشجویانم استفاده کنم که این موضوع زیبایی و دلنشینی کلام را افزایش می‌دهند.

*بازخوردی که از مخاطبان خود طی سال‌ها فعالیت ادبی گرفته‌اید چگونه است؟
در سال 71 کتابی منتشر کردم به نام «جوجه طلا» که شعر خردسال است و راجع به کودکان بوسنی و هرزگوین می‌باشد. این کتاب اکنون پس از گذشت سال‌ها از موضوع دلخراش بوسنی و هرزگوین به چاپ دوازدهم رسیده است. این برای من بازخورد خوبی است که از همراهی با مخاطب دریافت کرده‌ام.
کتاب دیگرم به نام «مملی غصه نخور» که با زمینه ادبیات روستاست به چاپ هشتم رسیده است. کتاب‌های «دست تنهاییم را بگیر» و «گوشه دنج کلمات» نیز به چاپ دوم و سوم رسیده‌اند و اینها همه برای من بسیار شیرین است که توانسته‌ام با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کنم.
 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۰
روابط عمومی و مدیریت تارنمای رسمی حمیدهنرجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی