تارنمای رسمی حمید هنرجو

دکترین مهدویت ، پژوهشگر ، مولف ، روزنامه نگار و فعال مدنی-سیاسی

تارنمای رسمی حمید هنرجو

دکترین مهدویت ، پژوهشگر ، مولف ، روزنامه نگار و فعال مدنی-سیاسی

تشییع یک آرمان...

پنجشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۰۷ ب.ظ

تشییع یک آرمان...
حقیقتا از لابلای این همه مطلب و اظهارنظر که درباره محمدحسین ممتحنی مشهور به حمیدسبزواری در مطبوعات و محافل، نوشته و گفته شد، هیچکدام پسندم نشد که اینجا بنویسم و درشگفتی ام که حافظه ها چقدرقوی اند در عصر عجیب آلزایمر!

که این حجم از توصیفات و تحسین ها و تقدیرها را بایگانی می کنند تا روز موعود! روز سفر شاعر سرود درد و لابد ترجیح می دهند در زمان زندگی اش چیزی نگویند! 
سالها پیش در رسانه ای تیتر زدم:شاعر بامرگ تیتر می شود! اما هیاهوی متجاهران و سیاست بازان، همیشه پررنگ!

اگر می نویسم امروز یک آرمان را تشییع کردیم، حرف دلم است و باور جدی و شخصی ام.
 بارها دیده بودم صلابت و حتی برافروختنش در بحث، مقابل مطالبی که  تخریب اصل و فرع در آنها، توامان بود، شهیدان را نه در شعار، که به واقع دوست داشت و آنها را چراغ هدایت جامعه می دانست.
تعداد گفتگوهای رسانه ای ام با او یادم نیست، همچنین افتخار دعوت از ایشان برای حضور در مجامع فرهنگی و هنری و جشنواره های ملی و منطقه ای؛ از جمله کنگره سراسری شعر مادر، ایام مبارک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)  که سال هشتاد و چهار در ملایر برگزار شد .

دم گرمش در شعرخوانی، آه سردش از نارسایی های فرهنگی و معضلات اجتماعی و نصایح پدرانه اش در جمع های خودمانی، خاطره هایی فراموش نشدنی است.

شعر، برای او صرفا جنبه ادبیت نداشت اگرچه زبان محکم اشعار و درونمایه حماسی سرودهایش، از او ادیبی تثبیت شده ساخت، شعر حمید سبزواری، تریبونی ایدیولوژیک و نیرومند در صحنه دفاع از ارزشها و افشاگر ضدارزشهاست. 

دو دهه پایانی عمرش در محافل و جلسات، علاوه بر شعرخوانی، چندکلامی هم صحبت می کرد که البته برخی برنمی تابیدند و این ویژگی استاد را بهانه ای برای بایکوت او قرار می دادند! 
در حالی که از هر منظر، باید این حق برای یک پیشکسوت فرهنگ و ادب و دارای سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب و صاحب ده ها اثر درخشان در حوزه شعر و سرود و ... محترم شمرده می شد.

اکنون، زیر سایه درخت نشستن و تعریف از پولاد آبدیده شده در کوره گداخته و نسلی که آماج طعنه ها و تهمت های رنگ به رنگ شد و می شود، ساده ترین و معقول ترین کاری است که می شود کرد!
 امیدوارم این نام ها و گام ها بی هیچ بخل و جرح و تعدیلی در تاریخ معاصر ایرانمان به ثبت برسد و به افزایش آگاهی نسل های جدید کمک کند.

آخرین موضوع به یادماندنی هم بگویم و بگذرم... اهدای کتابی از سوی استاد به "جشنواره نذر کتاب، نشر دانایی" که سال گذشته توسط جمعیت فرهنگی،اجتماعی صبح ملایر در این شهرستان برگزار شد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۳
روابط عمومی و مدیریت تارنمای رسمی حمیدهنرجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی