تارنمای رسمی حمید هنرجو

دکترین مهدویت ، پژوهشگر ، مولف ، روزنامه نگار و فعال مدنی-سیاسی

تارنمای رسمی حمید هنرجو

دکترین مهدویت ، پژوهشگر ، مولف ، روزنامه نگار و فعال مدنی-سیاسی

آثار باستانی ملایر

يكشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۴۸ ب.ظ

خانه تاریخی ملایر را نجات بدهیم 

اینجا خانه منصوری در شهر من ملایر است... با قدمت بالای فرهنگی و پیشینه خیره کننده تاریخی.

ملایر شهرستانی نسبتا پهناور در استان همدان است با شهرها و روستاها و دهستان های پرشمار. ملایر ما به شهر واقفین خیراندیش مشهور است و باوری عمیق که از ضمیر فرهنگی و دینی مردم این سرزمین برخاسته و نسل به نسل تا امروز ، این حرکت انسانی و زیبا را تداوم بخشیده است.
شهرستان ملایر که نسبت به توانمندی ها ، جمعیت ،مفاخر دینی و فرهنگی و ارزشها و پتانسیل های بالای خود - چنان که محل انتظار است - مورد توجه قرار نگرفته است ،از مواریث تاریخی و فرهنگی اصیل برخوردار بوده که متاسفانه بخشی قابل توجه از آنها بر اثر سهل انگاری متصدیان میراث فرهنگی و ... طی دوره های مختلف ، محو و جولانگاه ساخت و سازهای سودآور برای عده ای خاص شده اند و به نام مدرن سازی شهر و چه و چه ، کلنگ بی رحم فرصت طلبان به جان بناهای ارزشمند تاریخی و در نوع خود کم نظیر این شهر افتاده... جیب دلالان وقت شناس هویت تاریخی و فرهنگی انباشته گردیده و در عوض ،هر چه به جلوتر آمده ایم ، یادگارهای نیاکانمان یکی پس از دیگری جای خود را به ساختمانهای شیک و مجتمع های به ظاهر تجاری، ولی انبوه از تماشاگرانی با جیب های خالی داده اند...
این روزها حرف خانه منصوری در منطقه بر سر زبان ها افتاده است، حکایت سرنوشت نامعلوم یک ملک قدمت دار در مثلث وراث، متقاضیان باهوش خرید این گونه بناها که کم نیستند... و مردمی که با تمام وجود، نگران تاریخ تکرارناشدنی و هویت گرانسنگ خویش است، اما جیب خالی و سهل انگاری مسبوق به سابقه مسئولانی که باید در این زمینه کاری کنند و ...، دست آنها را محکم بسته است!
حال، موضوع ظرفیت بالای این خانه و بناهایی که پیشتر از دست داده ایم و می توانستند در حوزه جذب گردشگر داخلی و خارجی برای شهر موثر واقع شوند، داستان دیگری است که مجال جداگانه ای طلب می کند. آنچه به نظر نگارنده می رسد، اقدام موثر و به موقع سازمان میراث فرهنگی در راستای جلب رضایت(مالی) فروشندگان بنای مذکور و مرمت و نگهداری بهینه آن بعد از این است و عملی ترین راه برای جلوگیری از تخریب بخشی دیگر از تاریخ و هویت مان. 
که اگر دیر بجنبیم، کار از کار گذشته است...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۸
روابط عمومی و مدیریت تارنمای رسمی حمیدهنرجو

نظرات  (۱)

واقعا درسته ملایر آثار دیدنی خوبی دارد که به علت کم توجهی یکی پس از دیگری از بین می روند حال آنکه در شهرهای دیگر قدر حتی یک درخت را هم می دانند و تفریح گاه خطابش می کنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی